piątek, 22 sierpnia 2014

Opony rowerowe - podstawowe rodzaje


opony rowerowe

Opony rowerowe ze względu na rodzaj bieżnika dzielimy na trzy podstawowe rodzaje. Aby wiedzieć, które wybrać, należy określić, po jakich nawierzchniach planujemy jeździć oraz dobrać ogumienie odpowiednie do przewidywanych warunków.
To, jakie wybierzemy opony, powinno być zgodne z rodzajem roweru, na jakim jeździmy. Niektórzy eksperymentują natomiast z zakładaniem opon o agresywnym bieżniku do rowerów corssowych itp. Wszystko zależy od Twoich preferencji. jedno jest pewne, opony rowerowe powinieneś dopasowywać świadomie, bowiem rodzaj bieżnika będzie miała spory wpływ na to, jak będzie Ci się jeździć. Jeżeli nie masz sprecyzowanych oczekiwań i jedynie wymieniasz opony w rowerze na nowe, kup podobny rodzaj, z którego korzystałeś do tej pory.

Wybieraj rodzaj opon zgodnie z rodzajem podłoża i z warunkami, w jakich najczęściej jeździsz. Do jazdy szosowej po utwardzonych powierzchniach nadają się opony rowerowe typu slick. Maja one bieżnik bez klocków. Są to najbardziej gładkie opony przystosowane do jazdy po asfalcie w suchych warunkach. Nie dają dużego tarcia, przez co można łatwej rozwijać prędkość. Jazda wymaga mniej wysiłku. tego typu opony słabo radzą sobie jednak na mokrej nawierzchni i nie zabezpieczają przed poślizgami. Nie używa się ich do jazdy po błocie ani piachu.

Jeżeli chcemy jeździć także po lesie czy parku, ale nie planujemy ekstremalnych górskich wycieczek, wybierzmy opony typu semi-slick. Te opony rowerowe charakteryzują się bieżnikiem z klockami o niskim profilu dla niskich oporów toczenia na środku i większymi po bokach dla przyczepności w zakrętach i lekkim piasku. Lepiej zabezpieczają przed poślizgiem. Są to opony w miarę uniwersalne, odpowiednie dla osób jeżdżących w różnych warunkach.

Do jazdy w trudnych warunkach przeznaczone są opony terenowe. Można je rozpoznać po głośnym dźwięku, który wydaja podczas jazdy po asfalcie. Duże tarcie powodowane przez agresywny bieżnik sprawia, że te opony rowerowe wymagają użycia większej siły podczas jazdy po asfalcie. Trudniej tez rozwinąc prędkość. W terenie natomiast opony radzą sobie z błotem, piachem i mokrą nawierzchnią oraz zabezpieczają przed poślizgami.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz