wtorek, 31 maja 2016

Rowery elektryczne – powiew nowości

Rowery elektryczne to coraz częściej spotykane na naszych drogach jednoślady, którymi codziennie przemieszczają się nie tylko osoby starsze, ale i młode osoby, które potrafią docenić zalety napędu elektrycznego oraz wykorzystać go na swoje potrzeby.

Na pierwszy rzut oka rower elektryczny nie różni się od swoich manualnych braci prawie w ogóle. Różnice – choć cały czas niewielkie dostrzegalne są dopiero po wnikliwszej analizie budowy naszego roweru i wyróżnić 3 kluczowe elementy, które klasyfikują go jako rower elektryczny. Są to : silnik, bateria oraz kontroler.


Wszystkie wymienione powyżej elementy ściśle ze sobą współpracują i wprawiają rower w ruch, a także pozwalają na rozpędzenie się czy podjazd pod wzniesienie bez użycia siły. Poniżej prezentujemy krótką charakterystykę tych trzech kluczowych elementów rowerów elektrycznych.

SILNIK

Nowoczesne modele rowerów elektrycznych napędzane są z reguły przez wysokiej jakości bezszczotkowe silniki o maksymalnej mocy 250 Watt. Największą zaletą tego typu silnika jest bardzo niski pobór mocy, dzięki czemu można dzięki nim przejechać ok. 100 km za łączną wartość 1 zł zużycia prądu. Ponadto silniki tego typu są bardzo wytrzymałe i praktycznie bezawaryjne i można je wprawić w ruch bez bezpośredniej ingerencji człowieka. Rowery elektryczne napędzane silnikiem mogą osiągnąć prędkość maksymalną równą 25 km/h (zarówno moc jak i prędkość są regulowane przepisami Unii Europejskiej), a po jej przekroczeniu silnik wyłącza się i rower przechodzi na napęd manualny. Jeżeli prędkość spadnie, wtedy silnik ponownie się uruchamia i wspomaga jazdę.

BATERIA

Baterie wykorzystywane w rowerach elektrycznych to nowoczesne i wydajne ogniwa litowo-jonowe. Takie same jak wykorzystywane w nowych urządzeniach elektronicznych (komórkach, tabletach czy laptopach). Szacowana długość życia baterii oscyluje w granicach 600 - 700 pełnych ładowań, a minimalny przebieg roweru w pełnym okresie eksploatacji baterii szacowany jest na minimum 28 – 30 tys. km. Baterie w rowerach elektrycznych są najczęściej wyjmowane więc można je bez przeszkód wymontować i spokojnie przez noc naładować w domu.

KONTROLER

Kontroler to równocześnie jednostka obliczeniowa i sterująca, która odpowiedzialna jest za przekazywanie odpowiedniej ilości mocy z baterii do silnika, aby zapewnić płynny start roweru czy wspomóc nabranie rozpędu czy utrzymanie stałej prędkości.

Dzięki kontrolerowi silnik automatycznie uruchamia się w momencie, w którym zaczynamy pedałować i wyłącza go kiedy przestajemy lub naciskamy na hamulec. Kontroler pozwala ponadto na pracę silnika w kilku ustalonych trybach uzależnionych od mocy jaka potrzebna jest do wspomagania jazdy i pedałowania. Możliwe jest również określenie pewnego zakresu prędkości, do którego nasz rower nie będzie potrzebował wspomagania pedałowaniem i sam utrzyma ustaloną prędkość, dzięki czemu bez wysiłku będziemy mogli pokonać pewien odcinek trasy.

Pracą kontrolera i silnika możemy sterować jak w przypadku standardowych przerzutek za pomocą przełącznika zamontowanego na kierownicy, dlatego jest ono bardzo intuicyjne nie wymaga od nas żadnych dodatkowych przygotowań, a jedynie nieco praktyki, aby przyzwyczaić się do nowej jakości podróżowania.

Rowery elektryczne można używać również jak standardowe jednoślady bez włączania silnika i zdania się wyłącznie na siłę swoich mięśni.


Więcej informacji na temat rowerów elektrycznych jak i nowoczesne modele rowerów dostępne są na stronie sklepu rowerowego BikeSalon: http://www.bikesalon.pl/rowery-elektryczne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz