Rowery elektryczne to
coraz częściej spotykane na naszych drogach jednoślady, którymi
codziennie przemieszczają się nie tylko osoby starsze, ale i młode
osoby, które potrafią docenić zalety napędu elektrycznego oraz
wykorzystać go na swoje potrzeby.
Na pierwszy rzut oka
rower elektryczny nie różni się od swoich manualnych braci prawie
w ogóle. Różnice – choć cały czas niewielkie dostrzegalne są
dopiero po wnikliwszej analizie budowy naszego roweru i wyróżnić 3
kluczowe elementy, które klasyfikują go jako rower elektryczny. Są
to : silnik, bateria oraz kontroler.
Wszystkie wymienione
powyżej elementy ściśle ze sobą współpracują i wprawiają
rower w ruch, a także pozwalają na rozpędzenie się czy podjazd
pod wzniesienie bez użycia siły. Poniżej prezentujemy krótką
charakterystykę tych trzech kluczowych elementów rowerów
elektrycznych.
SILNIK
Nowoczesne modele rowerów
elektrycznych napędzane są z reguły przez wysokiej jakości
bezszczotkowe silniki o maksymalnej mocy 250 Watt. Największą
zaletą tego typu silnika jest bardzo niski pobór mocy, dzięki
czemu można dzięki nim przejechać ok. 100 km za łączną wartość
1 zł zużycia prądu. Ponadto silniki tego typu są bardzo
wytrzymałe i praktycznie bezawaryjne i można je wprawić w ruch bez
bezpośredniej ingerencji człowieka. Rowery elektryczne napędzane
silnikiem mogą osiągnąć prędkość maksymalną równą 25 km/h
(zarówno moc jak i prędkość są regulowane przepisami Unii
Europejskiej), a po jej przekroczeniu silnik wyłącza się i rower
przechodzi na napęd manualny. Jeżeli prędkość spadnie, wtedy
silnik ponownie się uruchamia i wspomaga jazdę.
BATERIA
Baterie
wykorzystywane w rowerach elektrycznych to nowoczesne i wydajne
ogniwa litowo-jonowe. Takie same jak wykorzystywane w nowych
urządzeniach elektronicznych (komórkach, tabletach czy laptopach).
Szacowana długość życia baterii oscyluje w granicach 600 - 700
pełnych ładowań, a minimalny przebieg roweru w pełnym okresie
eksploatacji baterii szacowany jest na minimum 28 – 30 tys. km.
Baterie w rowerach elektrycznych są najczęściej wyjmowane więc
można je bez przeszkód wymontować i spokojnie przez noc naładować
w domu.
KONTROLER
Kontroler
to równocześnie jednostka obliczeniowa i sterująca, która
odpowiedzialna jest za przekazywanie odpowiedniej ilości mocy z
baterii do silnika, aby zapewnić płynny start roweru czy wspomóc
nabranie rozpędu czy utrzymanie stałej prędkości.
Dzięki
kontrolerowi silnik automatycznie uruchamia się w momencie, w którym
zaczynamy pedałować i wyłącza go kiedy przestajemy lub naciskamy
na hamulec. Kontroler pozwala ponadto na pracę silnika w kilku
ustalonych trybach uzależnionych od mocy jaka potrzebna jest do
wspomagania jazdy i pedałowania. Możliwe jest również określenie
pewnego zakresu prędkości, do którego nasz rower nie będzie
potrzebował wspomagania pedałowaniem i sam utrzyma ustaloną
prędkość, dzięki czemu bez wysiłku będziemy mogli pokonać
pewien odcinek trasy.
Pracą
kontrolera i silnika możemy sterować jak w przypadku standardowych
przerzutek za pomocą przełącznika zamontowanego na kierownicy,
dlatego jest ono bardzo intuicyjne nie wymaga od nas żadnych
dodatkowych przygotowań, a jedynie nieco praktyki, aby przyzwyczaić
się do nowej jakości podróżowania.
Rowery elektryczne można
używać również jak standardowe jednoślady bez włączania
silnika i zdania się wyłącznie na siłę swoich mięśni.
Więcej informacji na temat rowerów elektrycznych jak i nowoczesne modele rowerów dostępne są na stronie sklepu rowerowego BikeSalon: http://www.bikesalon.pl/rowery-elektryczne
Więcej informacji na temat rowerów elektrycznych jak i nowoczesne modele rowerów dostępne są na stronie sklepu rowerowego BikeSalon: http://www.bikesalon.pl/rowery-elektryczne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz